درمان های بواسیر و عوارض آنها

درمان بواسیر (همورویید) شامل درمان های طبی و دخالت درمانی است.


*درمان طبی شامل جلوگیری از ایجاد یبوست (مثل مصرف مناسب آب و مایعات، اضافه کردن فیبر به غذا و نرم کردن مدفوع) و اجتناب از زور زدن زیاد است.  

مصرف دارو های موضعی در درمان بواسیر (همورویید) معمولا بی اثر هستند.

*دخالت های درمانی شامل موارد زیر است:

 
ادامه مطلب ...

مراقبتهای بعد از جراحی فیستول

درد پس از عمل

درد موقع اجابت مزاج یکی از نگرانی‌های بیمار است. برای تسکین درد باید اصول زیر رعایت گردد.

  1. اجابت مزاج نرم و مرتب: اسهال و یبوست هر دو موجب فشار به ناحیه مقعد شده و باعث تشدید درد می‌شوند. بنابراین رعایت رژیم غذایی پُر فیبر (میوه‌جات فراوان و مصرف سبزیجات) توصیه می‌شود. لازم به ذکر است که پاسخ به مصرف فیبر به طور کامل، حدود 2-1 هفته زمان می‌برد.
  2. ترتیب منظم در دفع: حداقل روزی یک یا دو بار دفع در زمان مشخص طی شبانه‌روز (صبح‌ها پس از خواب و یا پس از صرف صبحانه) توصیه می‌شود. بیماران باید هر روز صبح پس از خواب، پس از صبحانه و یا پس از مصرف مقداری مایعات جهت اجابت مزاج به دستشویی بروند حتی اگر احساس دفع ندارند تا عادت به دفع در زمان مشخص طی روز را پیدا کنند.
  3. ضد دردهای موضعی: استفاده از پُمادها و ژل‌های حاوی بی‌حس کننده‌های موضعی از قبیل لیدوکائین و بوپیواکائین در ناحیه مقعد و یا حتی داخل و اطراف زخم حدود سه دقیقه قبل از دفع می‌تواند بسیار مؤثر باشد. توصیه می‌شود پس از دفع نرمال، شستشوی مقعد با آب گرم و پس از آن قرار گرفتن در لگن آب گرم به مدت 15-10 دقیقه (نیازی به استفاده از بتادین و …. نمی‌باشد) انجام شود؛ لگن آب گرم برای تسکین درد قابل تکرار می‌باشد. پس از لگن آب گرم، استفاده مجدد از پُماد بی‌حس کننده توصیه می‌شود. 
ادامه مطلب ...

9روش درمان شقاق مقعد

برای بهبود شقاق، ابتدا باید یبوست رفع شود. اغلب بزرگسالان در عرض 4 تا 6 هفته با درمان خوب می‌شوند، به نحوی که دیگر به جراحی نیازی نخواهد بود. اغلب شیرخواران و کودکان کم سن، بعد از شل کردن مدفوع بهبود می‌یابند.

تحت نظر پزشک می توانید از روش‌ها و داروهای زیر استفاده کنید:

1- پسیلیوم و سلولز حاوی فیبر فراوان هستند که با جذب آب باعث نرم کردن مدفوع می‌شوند.

2- بعد از اجابت مزاج، دهانه مقعد را با صابون مخصوص ضد عفونی یا صابون بچه خوب کف‌مالی کرده و با آب گرم بشویید و سپس با دستمال توالت خشک کنید.

  ادامه مطلب ...

همه چیز درباره مدفوع خونی

سوزش و خون‌ ریزی هنگام اجابت مزاج، شکایت نسبتا شایعی به حساب می ‌آید. آیا باید از این علایم بترسیم یا باید با آن ها بسازیم؟

خون‌ در مدفوع می‌ تواند به علت بیماری‌ های ناحیه مقعد و یا بیماری ‌های قسمت‌ های بالاتر روده باشد. خون ‌ریزی‌ های بالاتر از مقعد که در روده بزرگ است اغلب به علت غده ‌های خوش‌ خیم یا بدخیم روده و گاهی زخم‌ های روده است اما از بیماری ‌های مقعد دو دسته هستند که خون ‌ریزی‌ می ‌دهند، یکی هموروئید (بواسیر) که سبب خون ‌ریزی می ‌شود. این خون ‌ریزی به صورت قطرات خون در مدفوع است و با درد همراه نیست. علت دیگر فیشر مقعد یا همان شقاق است.

پس با این حساب، فقط شقاق است که خونریزی ‌اش با سوزش و درد همراه است؟

تقریبا باید گفت بله؛ در این بیماری‌ علامت عمده، درد و سوزش مقعد است که می ‌تواند با خون ‌ریزی توام شود. خون ‌ریزی در شقاق به صورت قطرات خون روشن پس از دفع و یا هم زمان با دفع است. به ندرت تومورهای مقعد هم باعث خون ‌ریزی مقعد می ‌شوند. اگر چه این خون ‌ریزی ‌ها به صورت روشن نبوده و ممکن است تیره باشند ولی گاهی کاملا با هموروئید اشتباه می‌ شوند. درد می ‌تواند همراه با این تومورها (غده ‌ها) باشد و یا نباشد.
  ادامه مطلب ...